måndag 26 januari 2015

Sagor i förskoleklass


Ett av de teman vi arbetar med när förskoleklassen kommer till biblioteket är sagor.
I år läste vi följande sagor:
 
Den minsta prinsessans äppelträd av Elsa Beskow
Bockarna Bruse går till badhuset av Bjørn F. Rørvik och Gry Moursund
Elddonet av HC Andersen
 
Efter varje saga pratade vi om vilka olika personer eller föremål som fanns med i sagan och skrev upp allt på ett blädderblock. Efter att alla tre sagor var lästa kunde det se ut ungefär så här:
 
 
Efter att vi hade samlat på oss en massa fakta om sagor var det dags att skriva en egen saga. Då använde vi oss av de personer, platser och saker vi hade samlat på oss.  
 
 
För att komma igång med berättandet använde vi oss av sagotärningar. Tidigare år har vi använt oss av riktiga sagotärningar,  men i år använde vi appen Rory's Story Cubes. Eleverna fick sitta i grupper om 3-4 och kasta tärningar och hitta på egna sagor.
 
 





Jag utgår ifrån boken Berättarverkstad med barn av Kerstin Lundberg Hahn när jag skriver sagor ihop med en barngrupp. I boken finns flera tips på hur man börjar en saga och hur man för berättande framåt så att alla känner sig delaktiga. Jag hade hittat på en första mening som användes i alla grupper som inledning. Trots att alla grupper hade samma personer, platser och föremål att utgå ifrån blev sagorna väldigt olika varandra.
 
När sagan var färdigskriven var det dags att rita bilder till den. Eftersom en del elever har svårt för att komma på vad de ska rita, började vi i år med att gemensamt diskutera vad man skulle kunna rita för att illustrera sagan. Det resulterade i att det i år verkligen blev bilder som hörde till sagan.


 
Här kan man läsa de färdiga sagorna:
 

1 kommentar: