Lärarna har bokat in återkommande textsamtal, i vissa klasser spridda över hela läsåret, i andra klasser har mer intensivt under en period. De allra flesta gångerna har jag haft med mig en kortare text som jag har läst högt. Några enstaka gånger har vi haft textsamtal på en hel bok som eleverna har läst i grupp eller som läraren har läst högt.
Till att börja med genomfördes textsamtalen på det sätt som Aidan Chamber skriver om i Böcker inom oss. Förutom de fyra grundfrågorna: vad gillar du med texten? vad gillar du inte? finns det något du undrar över? kan du hitta några mönster i texten? så förbereder jag mig alltid med ett antal allmänna frågor och specialfrågor. I början behövdes nästan alltid dessa frågor för att hjälpa samtalet vidare, men ju mer vi har arbetat med textsamtal, desto mer frågor kommer från eleverna själva. Förutom Aidan Chambers så har jag lånat en del ifrån de frågor Judith Langer tycker att man kan ställa för att angripa en text. De frågorna kan man hitta här:
http://www.learner.org/workshops/conversations/lessonbuilder/sample.html
Diskussion i gruppen och arbete med läsloggen |
Detta läsår har vi introducerat läsförståelsestrategierna som har utarbetats inför En läsande klass, de så kallade "Läsfixarna": spågumman, detektiven, reportern, konstnären och cowboyen. Först ut var de båda sexorna som fick testa dessa i samband med att de läste klassiker. Resultatet om man såg till läsförståelsen var mycket god, däremot var inte eleverna så förtjusta i de olika figurerna och de tyckte att användandet av dem hackade sönder läsningen för dem. Kanske är man lite för gammal när man går i sexan, att namnen på läsfixarna kan kännas lite larviga. Jag tänker att det kommer att lösa sig automatiskt i och med att man börjar introducera läsfixarna i de lägre stadierna. När man sedan kommer upp i sexan så behöver man kanske inte direkt nämna dem vid namn, de eleverna kommer att ha med sig strategierna ändå, utan att man behöver prata så mycket om dem.
I de båda fyrorna har vi arbetat intensivt med läsfixarna. De har gjort väldiga framsteg i sättet att prata om en text. Jag har märkt att det är helt andra elever som är delaktiga och som visar läsförståelse, när vi använder oss av läsfixarna, än vad det är när vi använder Aidan Chambers sätt att prata om en text. Därför tror jag att det bästa man kan göra är att växla lite i sättet man arbetar med textsamtal, då det verkar som om olika sätt passar olika elever bra.
Arbete med att reflektera kring texten på TodaysMeet |
Det är ljus på bordet och tjejen tänker på sommaren när hon smakar på hallonsåsen.
Jag tänker att de sitter på ett kafé vid hamnen. Det ser lite ut som ett rött hus. De sitter vid ett bord bredvid uteserveringen.
Inomhus, i ett kafé som är ganska litet. Det är också mörkt men varmt. Disken är som i andra caféer med en glasruta med bakelser.
På frågan "Hur har tjejen det hemma? (här fick eleverna vara reportrar och läsa bortom raderna) funderade några elever så här:
Ja, jag tror att Fia vet hur tjejen har det hemma. Hon kanske inte vill vara vän med tjejen men hon är med henne för att vara snäll.
Jag tror inte tjejen har det så bra.Mamman mår kanske inte så bra och hon känner sig ensam. Pappan jobbar väldigt mycket.
Mamman svarar inte i telefonen för hon orkar inte hon ligger kanske i soffan och mår kanske inte så bra över att hon inte orkar svara.
Eleverna i de båda femmorna har tyckt att textsamtal är väldigt roligt igen, mycket på grund av att de får använda iPad eller dator. Jag har märkt ett större engagemang i att verkligen fundera över texten och skriver utförliga reflektioner - lite för långa, då man endast har ett begränsat antal tecken på sig på sidan.
På tavlan kan man följa elevernas tankebanor kring texten |
Bilderböcker:
Den andra mamman av Viveca Sjögren
Anton och sorgens pil av Katrine Marie Guldager och Kirsten Raagaard
Snäll av Gro Dahle och Svein Nyhus
Kortare texter:
Dorotea Grans skolfoto av Petter Lidbeck (ingår i samlingen Varning! Läskigt)
Mamman som gick in i väggen av Anna-Clara Tidholm (ingår i Pappan som försvann)
Blink blink med stjärnan (första texten) av Ingrid Olsson
Önska bort, önska nytt (första texten) av Ingrid Olsson
Ensam av Petter Lidbeck (ingår i BRIS-boken)
Synliga Sara, Osynliga Siri av Marie Nilsson-Lind (ingår i BRIS-boken)
Ett halvt ark papper av August Strindberg
Ganska nära himlen av Kristina Lugn
Böcker:
Aldrig förlåt av Mårten Melin
Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius
Onkel Toms stuga av Harriet Beecher-Stowe
Anton, jag gillar dig av Peter Pohl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar