Som vanligt fick elever från år F-5 erbjudande om att vara med i Sommarboken. Precis som tidigare skulle man läsa fem böcker under sommarlovet och skriva om dem i ett häfte. Tidigare år har det räckt att skriva vad boken handlar om i häftet, men i år ville vi att eleverna skulle arbeta mer med läsförståelse i samband med läsningen.
Vi gjorde två olika häften, ett för lågstadiet och ett för mellanstadiet. Häftena innehöll lite olika uppgifter. Uppgifterna i lågstadiets häfte var följande:
Eleverna skull fundera på vad det trodde boken skulle handla om innan de började läsa och likaså efter att de läst klart boken.
- Likheter/skillnader huvudperson och läsare
Uppgiften bestod i att fylla i ett venn-diagram utifrån vilka likheter och skillnader mellan de själva och huvudpersonen i boken.
Eleverna skulle plocka ut fem nya ord ur boken och förklara innebörden av dessa.
- Intervju med huvudpersonen
Uppgiften var att "intervjua" huvudpersonen genom att besvara följande frågor: vad heter du, hur gammal är du, vad gör du (jobbar, går i skolan), hur ser du ut, hur ser din familj ut och vad har du för kompisar.
- Sammanfatta handlingen i fyra rutor
Inspirerade av Henrik Langes
80 romaner för dig som har bråttom lät vi eleverna rita och skriva om boken i fyra rutor. Många elever gick in för detta helhjärtat och skrev och ritade jättefint!
Uppgifterna för mellanstadiet såg ut så här:
Uppgiften var att skriva en efterlysning på en person i boken. Det skulle finnas namn på den efterlysta, var personen försvann, hur personen ser ut och vilka egenskaper personen har. En efterlysning kunde se ut så här:
Uppgiften bestod i att skriva ett vykort till en av personerna i boken. Vykortet skulle handla om en händelse och vykortsskrivaren skulle ställa en fråga till personen om händelsen och beskriva hur hen själv skulle ha upplevt händelsen.
- Sammanfatta handlingen i fyra rutor
Inspirerade av Henrik Langes
80 romaner för dig som har bråttom lät vi eleverna rita och skriva om boken i fyra rutor. Många elever gick in för detta helhjärtat och skrev och ritade jättefint!
Uppgiften gick ut på att plocka ut en händelse ur boken och skriva en kort artikel om denna. Artikeln skulle innehålla en rubrik, ingress och brödtext.
Eleverna skulle plocka ut fem nya ord ur boken och förklara innebörden av dessa.
Den klass som läste flitigast fick också motta sommarbokspokalen. I år gick vinsten till klass 3b, där alla elever lämnat in ett häfte! Så här glada blev de här de fick pokalen, var sin bok och dessutom glass:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar