Temat inleddes med en genomgång i hur man hittar bra fakta om stenåldern, och om man kan lita på den fakta man hittar. Vi diskuterade begreppet källkritik och vad det innebär att vara källkritisk. En elev kopplade begreppet "kritik" till filmkritik - hon visste att om man var filmkritiker så recenserade man filmer. Vi kom fram till att om man är källkritisk så recenserar man källor - man tar reda på om det är en bra/dålig källa och motiverar varför man tycker så. Varje källa som de har använt sig av har de fått redovisa i en källförteckning längst bak i boken. Eleverna fick även lära sig att söka upp bilder som får användas och infoga dessa i boken. Det var inte helt lätt att hitta bilder som passade till texten, det blev en träning i att hitta på alternativa sökord.
Arbete med tankekartan i Popplet. |
Så här såg den pedagogiska planeringen för temat ut:
Eleven ska utveckla sin förmåga att:
Hi:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- Använda historiska begrepp för att analyser hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Sv:
- Söka information från olika källor och utvärdera dessa.
- Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Delmål
(centralt innehåll som vi kommer in på):
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
- Tidsbegreppet stenålder.
- Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
- Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
- Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.
Här skrivs bok om stenåldern i Book Creator, utifrån tankekartan. |
Redovisning/bedömning:
- Elevernas arbete om stenåldern redovisas i en bok tillverkad i Book Creator på en iPad.
- Muntlig redovisning av grupparbeten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar