Den pedagogiska planeringen för projektet ser ut så här:
Eleven ska utveckla sin förmåga att:
- Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
- Söka information från olika källor och värdera dessa
Läsa och skriva:
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Berättande texter och sakprosatexter:
- Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik,sagor och myter som belyser människans identitets-och livsfrågor.
- Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar samt dialoger.
- Några skönlitterärt betydelsefulla barn –och ungdomsförfattare och deras verk.
Informationssökning och källkritik:
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Redovisning/bedömning:
- Textsamtal
- Digitalt collage
Vad vi ska göra:
- Diskutera vad som kännetecknar en klassiker
- Öva på att analysera en text med hjälp av läsförståelsestrategier (ett utdrag ur En världsomsegling under havet av Jules Verne)
- Läsa och analysera förenklade klassiker (av Maj Bylock) i grupper
- Söka information om författare i olika medier och källor på ett källkritiskt sätt
- Göra en digital presentation av en författare i Glogster
- Redovisa om författaren för de andra i klassen
Projektet introducerades med att eleverna fick titta på ett antal filmklipp från filmatiseringar av olika klassiker. De fick gissa vad den gemensamma nämnaren var, och därefter diskutera vad som kännetecknar en klassiker. De fick reflektera över vilka av de böcker som läses idag som kommer att räknas som klassiker i framtiden.
Här kan man läsa mer om läsförståelsestrategierna: http://enlasandeklass.se/
(de olika figurerna ligger ute i högerkanten, klicka på dem så får du mer information om hur de används vid läsningen). Efter avslutad läsning möttes grupperna som hade läst samma bok ifrån de två klasserna för att diskutera boken med varandra. De fick förbereda sig inför textsamtalet genom att ta med sig något från boken som de ville diskutera ytterligare (tex. om det var något de inte förstod eller som var oklart) och välja ut en scen ur boken som de fastnade lite extra för och berätta om vilka bilder och tankar den scenen framkallade hos dem.
Arbete med collagen |
Här är två av de collage som gjordes:
Repetition av vad vi gjort under arbetsområdet inför utvärderingen |
Vår padletsida som eleverna gjorde utvärderingen på |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar