Visar inlägg med etikett boksamtal. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett boksamtal. Visa alla inlägg

onsdag 14 december 2016

14 december - boktips F-3

I dagens lucka hittar vi boken Lilla Sticka i landet Lycka av Martin Widmark och Emilia Dziubak.


Julia läser en saga för Daniel om en flicka som saknar sin bror. Flickan får en kälke och åker med den nerför en backe. Hon slår i huvudet och allt blir svart. När hon vaknar upp har hon hamnat i landet Lycka, där insekterna är stora och pratar konstigt. Herr Jacobi som är en skalbagge klädd i frack och fluga tar hand om flickan, eller lilla Sticka som han kallar henne. I landet Lycka är alla glada, försäkrar herr Jacobi. Flickan märker att det stämmer, hon har inte känt sig så glad på länge. Lyckan blir kortvarig. Flickan hamnar hos Krabban som är en elak figur. Han har både den saknade lillebrodern och flera andra barn i sitt våld. Nu måste lilla Sticka tänka ut en plan för hur de ska kunna ta sig därifrån.

fredag 1 juli 2016

Empatiprojekt

Från stadsbiblioteket kan man låna böcker som ingår i Empatiprojektet och använda dessa till gruppläsning. Vi lånade in ett antal böcker till de tre klasserna i år 5 för att eleverna skulle läsa dessa under vårterminen. Titlarna som lånades in var:

Äventyrveckan av Sofia Nordin
Svarta kängor med gul söm av Mårten Melin
Den osynliga flickan av Deborah Ellis
Bästa kompis av Kalle Güettler
Mördare av Torsten Bengtsson
Den tatuerade mamman av Jaqueline Wilson
Svikarboken av Lin Hallberg
Kompisboken av Lin Hallberg
Det finns inga skridskor i öknen av Mats Berggren


Läsningen delades in i tre perioder och en bok lästes i grupper om fyra varje period. Första perioden arbetade vi med litteraturcirklar. Tillsammans med bibliotekspedagogen och litteraturpedagogen på skolan var jag förra våren på studiebesök på Gunnesboskolan i Lund för att vi skulle lära oss hur arbetet med litteraturcirklar går till. Här kan man läsa mer om hur de arbetar med modellen på skolan:
http://www.lund.se/Grundskolor/Grundskola-Gunnesbo/LaraLara---Portfolio/Larandemodeller/Litteraturcirklar/

Vi valde ut sex roller som eleverna skulle turas om att vara vid varje samtal: diskussionsledare, sammanfattare, sammankopplare, ordletare, personbeskrivare och miljöbeskrivare. Eleverna förberedde sig inför varje samtal genom att fokusera på sin uppgift. Till varje samtal hade alla elever även i uppgift att vara ordletare och miljöbeskrivare. Till sin hjälp hade de var sitt häfte där de kunde skriva ner sina reflektioner och där det fanns information om vad rollerna innebar. I häftet fanns dessa stödbilder:








Eleverna hade ett samtal i veckan om boken och läsning samt förberedelse skulle ske hemma. Elevernas dokumenterade sina samtal på en blogg, http://hjulsbroskolan04.se/

Den andra periodens upplägg såg ut enligt följande:

Vecka 1:

Uppgiften denna vecka är att beskriva protagonisten. Ni har förberett er genom att svara på följande frågor:
  • Namn och ålder.
  • Utseende – hur ser personen ut och vad använder den för kläder?
  • Personlighet – hur är personen? Snäll, rolig, sur, blyg, påhittig etc.?
  • Egenskaper – vad är personen bra på och vad är personen dålig på? Vad har personen för starka sidor och vad har den för svaga?
  • Vad har personen för familj, vänner, umgängeskrets?
  • Hur tror ni personen uppfattas av andra?
  • Hur tror ni personen känner sig? Beskriv personens känslor och hur ni tror att den mår.

Vecka 2:

Uppgiften denna vecka är att beskriva antagonisten. Ni har förberett er genom att svara på följande frågor:
  • Namn och ålder.
  • Utseende – hur ser personen ut och vad använder den för kläder?
  • Personlighet – hur är personen? Snäll, rolig, sur, blyg, påhittig etc.?
  • Egenskaper – vad är personen bra på och vad är personen dålig på? Vad har personen för starka sidor och vad har den för svaga?
  • Vad har personen för familj, vänner, umgängeskrets?
  • Hur tror ni personen uppfattas av andra?
  • Hur tror ni personen känner sig? Beskriv personens känslor och hur ni tror att den mår.

Vecka 3:

Denna vecka ska ni beskriva problemet i boken ni läser. Diskutera följande frågor och dokumentera er diskussion här på bloggen:
  • Beskriv problemet, vad är det som händer. Hur uppstår problemet?
  • Vem eller vilka utsätts för problemet?
  • Vem, vilka eller vad skapar problemet?
  • Vad blir konsekvenserna för de som blir utsatta av problemet? Hur blir de lidande?
  • Hur skulle ni hantera problemet? Vad skulle ni göra för att det skulle hindras eller bli bättre? Vilka råd skulle ni ge till karaktärerna i boken för att de skulle klara av problemet?

Vecka 4:

Skriv en bokrecension.

Det tredje blocket skulle följande diskuteras i samtalen:

Vecka 1:

Försök att sätta dig in i protagonistens liv, vad har hen för känslor och vad är hens problem.
Beskriv sedan så noga som möjligt hur du uppfattar att personen mår och varför den mår så.
Därefter beskriver du hur du skulle vilja hjälpa personen. Vad skulle du ge hen för råd och vad skulle du själv kunna göra för hjälpa hen om du var dennes klasskamrat?

Vecka 2:

Försök att sätta dig in i antagonistens liv, vad har hen för känslor och vad är hens problem.
Beskriv sedan så noga som möjligt hur du uppfattar att personen mår och varför den mår så.
Därefter beskriver du hur du skulle vilja hjälpa personen. Vad skulle du ge hen för råd och vad skulle du själv kunna göra för hjälpa hen om du var dennes klasskamrat?

Vecka 3:

Du ska nu skriva ett brev till protagonisten och antagonisten.
Genom brevet kan du ge goda råd till dem, stötta dem, eller uppmana. Fundera på vad du skulle vilja säga till dem, vad du skulle vilja berätta för dem för att få situationen bättre mellan dem och hjälpa dem reda ut problemet.


Läsprojektet blev mycket lyckat och det fördes många givande och intressanta diskussioner i grupperna. Eleverna tyckte att böckerna var väldigt bra och att det fanns mycket att diskutera i dem.

torsdag 3 mars 2016

Bilderbokssamtal i år 3

Under ett antal veckor i början av terminen besökte jag de båda treorna i halvklass för att hålla i bilderbokssamtal. Lärarna i år 3 hade varit på en föreläsning med Barbro Westlund som hölls i Linköping i slutet av förra året, där hon pratade om vikten av att använda sig av bilderböcker i läsförståelsearbetet. Lärarna ville gärna prova detta och frågade om inte jag kunde hålla i textsamtalen.

Tillsammans samtalade vi kring följande titlar:

Den andra mamman av Viveka Sjögren
Om du skulle fråga Micha av Viveka Sjögren
Anton och sorgens pil av Katrine Marie Guldager och Kirsten Raagaard


Första veckan läste vi Den andra mamman. Vi pratade om hur personerna i boken ändras och hur författaren har valt att illustrera detta. När man stannar upp och verkligen studerar bilderna noga märker man att eleverna ser saker i bilderna som gör att det sker en ökad förståelse för vad som händer i berättelsen.

Andra veckan läste vi Om du skulle fråga Micha. Boken liknar Den andra mamman en del - det blev ett utmärkt tillfälle att göra textkopplingar (text till text). Den här boken handlar också om hur en person ändras genom boken, och det illustreras genom användandet av färger. På samma sätt som färgerna på mammans sjal ändras genom Den andra mamman så ändras färgerna på Micha. Att alla personer illustreras som saxar var inget som väckte så många frågor hos eleverna utan de accepterade redan från början. När vi diskuterade varför vi trodde att författaren valt att göra på det sättet så hade de lite olika funderingar. En elev sa att det kanske berodde på att Micha hade varit tvungen att klippa banden till sitt hemland, vilket jag tyckte var en intressant tanke.

Det fanns också andra beröringspunkter mellan de två böckerna - i Den andra mamman är det en fågel som följer med på i stort sett alla sidor, i Om du skulle fråga Micha är det en hund (eller vad det nu var för djur, här var vi lite oense) som förekommer flitigt. Hunden finns med både i hemlandet och i det nya landet de kommer till. Samtalet gav också möjlighet till att reflektera kring hur vi själva skulle känna oss om vi kom till ett nytt land och funderingar kring vad man skulle välja att ta med sig från hemlandet om man var tvungen att fly. I Om du skulle fråga Micha är det en bit av tapeten som får följa med.

Vid tredje tillfället samtalade vi kring boken Anton och sorgens pil. I boken får vi träffa Anton som har blivit träffad av en sorgens pil - redan vid titeln var diskussionerna igång om vad som egentligen menas med en sorgens pil. Han känner sig ledsen men vet inte riktigt varför. Anton frågar sina lärare om varför man egentligen ska lära sig saker - vad är det för mening med det? Alla lärare svarar utförligt men Anton märker att de bara är intresserade av sitt eget ämne, det är ingen av dem som egentligen ser hur Anton mår. Vändningen i boken kommer när han får träffa vaktmästaren på skolan. Även i denna bok går det att samtala mycket kring bilderna och precis som i de tidigare böckerna så illustreras känslor med färger. En del bilder var lite svåra att förstå, som det uppslag när Anton sitter hos rektorn och pratar. Även i detta samtal fanns det möjlighet att göra en textkoppling (text till själv) genom att fundera över om vi själva hade känt så här som Anton känner sig någon gång, och hur vi kan göra när vi känner oss ledsna utan att veta varför.

Eleverna var väldigt engagerade i textsamtalen och har önskat att få göra det fler gånger. De har fått lite nya ögon på bilderboken. Istället för att tycka att bilderböcker är något man läser när man går på förskolan så har de lärt sig att man som lite äldre elev kan upptäcka saker i både texten och bilden som skapar en helt annan förståelse för berättelsen.

onsdag 4 februari 2015

Tolerans - ett läsprojekt i förskoleklass

I måndag startade vi arbetsområdet Tolerans i förskoleklasserna. Under några veckor kommer vi att läsa böcker som behandlar ämnet på ett eller annat sätt, och diskutera innebörden av det rätt så svåra ordet. Förhoppningsvis kommer klasserna efter dessa veckor ha full koll på hur man är om man är tolerant.

Denna vecka har vi läst Grodan och främlingen av Max Velthuijs. Innan läsningen diskuterade vi ordet främling, vad är en främling? Grupperna var eniga om att det var någon man inte känner. En grupp var inne på att det kunde vara någon som ville en illa, och att man inte skulle följa med en främling någonstans.

Efter läsningen diskuterade vi följande frågor:

Hur är grisen som person? Här svarade eleverna så här:
  • inte så snäll
  • inte så schysst, råttan kanske inte ville bli vän när han inte var schysst
  • dum
  • sa elaka saker, retades

Hur är råttan som person? Eleverna tyckte att han var:
  • hjälpsam, inte smutsig, rolig
  • snäll
  • tolerant
  • struntade i vad grisen sa

Hur skulle ni göra om det kom en ny elev - en främling - till er klass?
  • skulle göra så att man blev vänner
  • säga, hej, vad heter du?
  • vara trevlig
  • vara schysst
  • vara snäll, visa hen runt
  • säga ja om hen vill leka med en

Varför tyckte grisen så illa om råttan? Denna fråga var lite svår att svara på, men en elev resonerade så här:
  • hon visste inte hur man hälsar, eller hur man tar hand om gäster

Kan man lära sig något av den här boken?
  • man ska göra snälla saker
  • om man är schysst, då kanske den andra kompisen också är schysst
  • snäll
En mycket viktig bok som de flesta av eleverna hade hört någon gång, men som de ändå lyssnade mycket intresserat till.

måndag 11 februari 2013

Fritidsverksamhet under vårterminen

Just nu är det fritidshemmen Asken och Björken som kommer till biblioteket en gång i veckan. Under en sexveckorsperiod kommer barnen till biblioteket tre gånger för att läsa böcker eller jobba med eget berättande med hjälp av skolans iPads. Askens barn deltar i ett textsamtalsprojekt med vänskap som tema. De får lyssna till Sagan om den lilla farbrorn av Barbro Lindgren, Lenka av Katalin Szegedi och Nilla och jag av Thomas och Anna-Clara Tidholm. Utifrån dessa texter får de diskutera hur man ska vara som kompis och hur man inte ska vara. De får också tänka sig in i vad de skulle ha gjort om de hade varit med i boken och sett det som hände tex. Lenka. Allt som sägs i diskussionerna antecknas och sista gången kommer de att få göra en personlig reflektion kring vad vänskap betyder för dem.
Björken har valt att barnen ska få utveckla det egna berättandet. Hittills har de fått jobba med apparna Story Wheel och Puppet Pals. De arbetar i grupper om 3 barn. Vi sista tillfället är tanken att de ska få visa upp för varandra vad de har åstadkommit i gruppen.

Treornas fritids Kastanjen har blivit erbjudna en datorkurs, i bibliotekets regi. Nästan alla barn var intresserade av att delta. Kursen håller på hela vårterminen. Eftersom Kastanjen ligger vägg i vägg med biblioteket utnyttjar de som går på fritidshemmet biblioteket flitigt på eftermiddagarna också, för att låna böcker och att sitta och läsa i en lugn miljö. Det är roligt att de tycker att böcker och läsning är så intressant att de väljer det även efter skoldagen.

Till påsklovet planeras lovaktivitet för fritidshemmen. Temat detta lov kommer troligen ha något med musik och böcker att göra...

onsdag 30 november 2011

Bokcirkel på Elevens val

På Elevens val har vi läst Rum 213 av Ingelin Angerborn och Slottets förbannelse av Li Widmark. De flesta valde att läsa Rum 213. Efter att vi pratat om den i gruppen fick de skriva ett omdöme om boken. Här är några av omdömena:

Den var bra! För att den var spännande.

Jag tyckte att den var bra för att den var spännande, lite för lite, men ändå spännande, lite romantisk och ganska bra blandning av alltsammans.

Jag tyckte att den var bra för att den var spännande, rolig att läsa och bra gjord.

Den var bra för att den var spännande, lite läskig och lite romantisk. 4/5

Jag tyckte att boken var ganska bra. Vissa personer som betydde någonting i boken var med för lite. Den var bra för att den var spännande och läskig. Jag tyckte inte att de behövde bli ihop och ens kära. Men den var ändå ok.

Jag tyckte om boken. Den var spännande ibland och mystisk. Det gillar jag.

Vill du veta vad de som läste Slottets förbannelse tyckte? Det kan du snart läsa om här på Bokhjulet...