Visar inlägg med etikett bokjuryn 2012. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bokjuryn 2012. Visa alla inlägg

måndag 24 juni 2013

Bokpratande elever

Som en avslutning på bokjuryprojektet, förutom att deltagande klasser fick glass, så bokpratade alla elever i fyran för elever i trean. De fick välja en bok var att presentera. Vi delade upp klasserna i mindre grupper för att det skulle bli lagom många boktips att ta del av. Treorna lyssnade intresserat när fyrorna presenterade sina böcker med stor inlevelse. Det här är ett område vi kommer att arbeta vidare med och utveckla till nästa år. Här ovan till höger ser du en bild från den gruppen som höll sina presentationer i biblioteket.

lördag 18 maj 2013

Verksamhet i förskoleklasserna under det gångna läsåret

Läsårets arbete med förskoleklasserna börjar närma sig sitt slut nu. Under det gångna läsåret har vi jobbat med fyra olika teman:

Boklek - för att lära sig bibliotekskunskap på ett lekfullt sätt. Efter genomgången boklek fick eleverna sina efterlängtade lånekort.

Sagotema - under perioden läste vi tre olika sagor: Elddonet av H.C Andersen, Den vita ormen av Bröderna Grimm och Den minsta prinsessans äppelträd av Elsa Beskow. Efter varje saga sammanfattade vi läsningen genom att skriva upp vilka karaktärer och föremål som förekom i sagan. När vi läst alla tre sagorna gick vi igenom anteckningarna för att se om det fanns gemensamma nämnare i sagorna. Vi kom fram till att det fanns en hel del saker som återkom i de tre sagorna. Dessa återkommande föremål och karaktärer blev ett stöd för oss när det var dags för oss att skriva en egen saga tillsammans. Vi jobbade efter Kerstin Lundberg Hahns Berättarverkstad med barn. Resultatet blev 4 helt olika sagor. Eleverna illustrerade sagorna själva och vi satte ihop dem till små böcker som de fick med sig hem.

Bokjuryn - eleverna fick själva välja vilka böcker vi skulle läsa, utifrån Barnbokskatalogen. Vid varje tillfälle fick några elever skriva ett inlägg här på Bokhjulet om vad de tyckte om boken. När det var dags att rösta gick vi igenom vad som de hade skrivit om böckerna vi läst och efter det fick de bestämma sig för vilken/vilka böcker de ville rösta på.

Källspanarna - under detta pågående tema får eleverna lära sig om källkritik och informationssökning. Mer om detta i ett eget inlägg.

fredag 19 april 2013

Mer om Elin Lindell...


Här kommer några röster från elever från bokrådet, vad de tyckte om författarbesöket:

  • Det var roligt och lärorikt! =)

  • Hon gav några boktips och gav tips när man målade!

  • Vi fick höra två kapitel ur hennes nya bok som inte hade något namn och som inte kommit ut. Den var rolig.

torsdag 18 april 2013

Elin Lindell besökte 4:or och 6:or

I måndags besöktes skolan av författaren och illustratören Elin Lindell. Som en del av bokjuryprojektet fick de deltagande klasserna, 4:or och 6:or, möjlighet att träffa henne.






Hon började med att berätta hur hon själv går tillväga när hon får ett uppdrag att illustrera. Sedan läste hon två kapitel ur hennes kommande bok (som verkade väldigt lovande). Efter det berättade hon för eleverna hur de ska tänka när de ska illustrera till en text.  

Hennes tips är:
  • Hitta scenen som du vill illustrera
  • Berätta i bilden - visa mer än vad som sägs i texten 
  • Spela teater - ska man rita någon som är ledsen, tänk på något sorgligt så att du själv känner dig lite ledsen

Eleverna fick sätta igång att illustrera en scen ur det som Elin läste för dem, och hon gick runt och hjälpte eleverna komma igång och svarade på frågor. Både elever och lärare var mycket nöjda med besöket.


Inget författarbesök utan autografskrivning


fredag 12 april 2013

Röstning i Bokjuryn

I början av veckan röstade de två förskoleklasserna i Bokjuryn. Vi började med att gå igenom de böcker vi hade läst, de fick berätta vad böckerna handlade om och så läste vi vad de hade skrivit om boken här på Bokhjulet. Efter det fick de en röstsedel där alla böckernas omslag fanns med. De fick kryssa den bok de tyckte bäst om, alternativt rangordna om de ville rösta på fler böcker.



onsdag 27 mars 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 16

I andra gruppen läste vi Spökgubben av Christine Nöstlinger och Stefanie Reich.
Så här tycker dessa elever om boken:


Det var roligt att spökgubben var liten som ett paraply och stor som en garderob. Det var kul att mamman blev så skrämd.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 15

Idag har vi läst He he, Hasse av Tore Renberg och Øyvind Torseter.

Så här skriver dagens tyckare om boken:

Det var roligt när Hasse kissade i blöjan och när han sa "Babdassäng". Det var roligt när grävlingen var sur och när Hasse sa gräbling.

måndag 25 mars 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 14

I andra gruppen läste vi två böcker idag. Vi läste Märta och silverhästen av Erika Eklund Wilson och Häxläxa av Carin Wirsén och Karin Holmström.


Så här tycker dagens boktyckare om Märta och silverhästen:

Det var bra att det fanns en silverhäst i boken.  Den var spännande.

Och om Häxläxa skriver de så här:

Det fanns en svart katt med i boken, det var bra. Boken var jätterolig och spännande.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 13

Idag har vi läst Mormors sjal av Åsa Lind och Joanna Hellgren.Så här tyckte dessa elever om boken:

Den slutade olyckligt. Den var rolig och bra men de gjorde dumma saker.

onsdag 20 mars 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 12

I andra gruppen idag läste vi Ibrahims gosedjur av Marianne Bugge och Kamila Wichmann.
Så här tyckte eleverna på bilden om boken:

Det var bra när han fick tillbaka sitt gosedjur. Det var bra att de blev kompisar.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 11

Idag har vi läst Ensam mullvad på en scen av Ulf Nilsson och Eva Eriksson.
Dagens bloggare tyckte så här om boken:

Det var bra när han sjöng för sin lillebror och när de åt tårta och när lillebror sjöng i slutet. Det var bra när de pysslade inför festen och när de sjöng vårsånger.

onsdag 13 mars 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 10

I ena gruppen läste vi två böcker idag: Erik dyker av Torsten Bengtsson och Supernyckelpigan är på väg av Guido van Genechten. Eleverna valde att skriva om Supernyckelpigan är på väg. Så här tyckte de om den:

Det var kul med en räddare. Konstigt att nyckelpigan var så liten och elefanten så stor. Det var konstigt att himlen var rosa.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 9

Idag har vi läst Kurt och Kio vill ha kul av Lisen Adbåge. Så här skriver eleverna om den:

Det var roligt när de åt upp bullarna, när de testade drakarna, när de sprang, när de var i parken och hade tråkigt, när de var vid blommorna, när de skulle ta på sig hjälmarna och när de flög iväg med draken.

onsdag 6 mars 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 8

I andra halvan av FA läste vi Ester Arg och Daisy Galej av Anna Platt och Maria Källström. Idag var det dessa elever som fick skriva om boken här på Bokhjulet:

Så här tyckte de om boken:

Det var ett lyckligt slut. Ester Arg var bråkig. De fikade och lyssnade på musik.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker, del 7

Idag läste vi Spökjakt av Cecilia Lidbeck och Bettina Johansson i ena gruppen i FA. Här är en bild på dagens bloggare:

De skriver så här om boken:

Den var bra och spännande. Det var en katt och hund med i boken, det var bra. Den var läskig.

tisdag 5 mars 2013

Klass 1A läser bokjuryböcker, del 4

I den andra gruppen i klass 1A läste vi Maskrosdagen av Per Gustavsson.
Eleverna i den gruppen tyckte så här om boken:

Bra när pappan inte orkade ta bort fler maskrosor
När maskrosorna dog var det dåligt
Det var bra att maskrosorna räddade pojken när han trillade
Det var roligt när maskrosorna fick åka trambil
Det var roligt när maskrosorna gungade
Det var tur att pappan inte klippte bort de tre sista
Det var roligt när blommorna fick hallonsaft
De skulle ha fått vatten så hade de klarat sig

Klass 1A läser bokjuryböcker, del 3

Idag har vi läst God natt min katt av Linda Skugge och Kristina Digman i ena gruppen i 1A.
De tyckte så här om boken:

Lite sorglig och bra
Den hade varit sämre om hon inte haft nån katt
Ganska sorglig
Det var synd att de sålde kattungarna
Sorgligt att katten dog
Det var roligt att katten fick ungar, det var tråkigt när den fick en strut över huvudet
Tråkigt att de gjorde så att hon inte kunde få fler ungar
Sorglig och bra
Lite konstig

fredag 1 mars 2013

Bokjurybloggen

Nu kan man läsa ett inlägg på Bokjuryns blogg om hur vi jobbar med Bokjuryn här på skolan. Du hittar inlägget här. Kul att vårt arbete uppmärksammas!

onsdag 27 februari 2013

Förskoleklassen läser bokjuryböcker del 6

I andra gruppen läste vi Jättarna anfaller av Magnus Ljunggren och Mats Wänehem. Här är en bild på dagens bloggare:

De skriver så här om boken:

Det var roligt när de åt äpplet och när de trodde att det regnade myggor.

Förskoleklassen läser bokjuryböcker del 5

Idag har vi läst Bockarna Bruse på badhuset av Bjørn F. Rørvik och Gry Moursund. Idag är det dessa tre elever som bloggar:
De skriver så här om boken:

Det var bra att trollet blev utkastad och att bockarna fick åka rutschkana.