tisdag 17 februari 2015

Tolerans - ett läsprojekt i förskoleklass nr. 2

Vid det andra tillfället av förskoleklassens tolerans-läsprojekt läste vi Fyra hönor och en tupp av Lena och Olof Landström i de båda klasserna.

Utifrån boken diskuterade vi följande frågor:

  • Hur kan vi beskriva tuppen?
Så här svarade eleverna:
Tuppen var galen och dum. Han var inte snäll mot hönorna och han var självisk. Han tänkte bara på sig själv och ville ha allt för sig själv. Han var inte rättvis, han ville bestämma. Han var otolerant.

En elev sa att han liknade grisen i boken Grodan och främlingen - här gjorde eleven alltså en textkoppling.

I slutet tyckte eleverna att tuppen var lite snällare men kanske lite ledsen. Han hade lärt sig att man inte ska vara dum.

  • Hur kan vi beskriva hönorna?
Så här svarade eleverna:
Hönorna var rättvisa och tacksamma. De var både snälla och lite dumma - de eldade ju faktiskt upp tuppens alla skyltar. De försökte göra så att tuppen inte skulle vara så dum. De var tysta precis som tuppen ville att de skulle vara. De var smarta för de gjorde så att tuppen inte skulle vara så dum. De ville dela rättvist. De var modiga och bestämda.

  • Gjorde hönorna rätt som sa ifrån?
De gjorde rätt.
Tuppen skulle ha sagt förlåt.

  • Om du skulle bli orättvist behandlad, vad skulle du göra då?
Säga till fröken.
Säga sluta.
Säga ifrån.
Gå därifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar